Økonomireglement

  1. 1 Økonomireglementets formål og virkeområde
  2. 2 Øvrige fullmakter
  3. 3 Livssyklusutgifter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budjsett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Rapportering til kommunestyret
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Innledning og bakgrunn
    2. 9.2 Regelverk
    3. 9.3 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for utlån
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Regelverk
    3. 10.3 Myndighet til å gi utlån
  11. 11 Reglement for nedskrivning for tap
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre nedskriving for tap
  12. 12 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  13. 13 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  14. 14 Reglement for strykninger
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  15. 15 Reglement for finansiering av investeringer
    1. 15.1 Innledning og bakgrunn
    2. 15.2 Regelverk
    3. 15.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  16. 16 Reglement for låneopptak
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Myndighet til å ta opp lån

10 Reglement for utlån

10.1 Innledning og bakgrunn

Med utlån siktes det både til utlån av egne midler og til utlån finansiert med lån, såkalte videreutlån. Imidlertid skal sosiale utlån, det vil si utlån etter sosialtjenesteloven og utlån til næringsformål føres i driftsregnskapet dersom slike utlån finansieres med driftsinntekter.

Sosiale utlån regnes som utgifter til drift og det samme gjøres næringsutlån hvis utlånet finansieres av løpende inntekter. Tilsvarende skal mottatte avdrag som er ført i driftsregnskapet, regnes som løpende inntekter. Sosiale utlån er gitt med hjemmel i sosialtjenesteloven eller lignende formål etter kommunens eget reglement.

Næringsutlåner utlån til næringsutvikling som ofte finansieres med midler fra et næringsfond.

Bestemmelsen om sosiale utlån og næringsutlån er et unntak fra den generelle regelen om at utlån og mottatte avdrag skal føres i investering. Dette henger sammen med at sosiale utlån og næringsutlån gjerne er risikoutsatt i betydning at dette kan være usikre fordringer. Da vil inntekter (tilbakebetalinger) fra disse fordringene bli inntektsført i drift, men eventuelt ført som tap i drift dersom fordringen ikke innfris. Det er ikke ønskelig at slike usikre inntekter skal være en del av inntekter i investering.

10.2 Regelverk

Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv. § 2-7 regulerer hvilkeut lån som skal bokføres i driftsregnskapet. Andre utlån skal føres i investeringsregnskapet.

Mottatte avdrag på videreutlån kan kun finansiere avdrag på lån eller nye videreutlån, jf. kommuneloven § 14-17, 2. ledd.

10.3 Myndighet til å gi utlån

Kommunedirektøren delegeres myndighet til å gi utlån innenfo rde rammer som er vedtatt av kommunestyret.

Kommunedirektøren delegeres også myndighet til selv å avgjøre om mottatte avdrag på videreutlån skal brukes til å finansiere avdrag på lån eller nye videreutlån.

Kinn kommune kan betale ut forskudd på spillemidler til lag og organisasjoner som har fått godkjent spillemiddelsøknad. Kommunen kan utbetale inntil85 % av godkjent søknadssum i spillemiddelsøknaden avgrensa opp til kroner2,5 million. Høyere beløp kan vurderes særskilt, etter søknad. Lag og organisasjoner som ønsker å få spillemidler forskuttert sender søknad om dette til kommunen. Kommunen innarbeider dette i budsjettet gjennom ordinær budsjettprosess eller i tertialrapport.

Kommunedirektøren skal sikre rask utbetaling av spillemidler, dette for å oppnå så lave renteutgifter som mulig for kommunen.