Økonomireglement

  1. 1 Økonomireglementets formål og virkeområde
  2. 2 Øvrige fullmakter
  3. 3 Livssyklusutgifter
  4. 4 Reglement for utarbeidelse av finansielle måltall
    1. 4.1 Innledning og bakgrunn
    2. 4.2 Regelverk
    3. 4.3 Myndighet til å utarbeide finansielle måltall
  5. 5 Reglement for økonomiplan
    1. 5.1 Innledning og bakgrunn
    2. 5.2 Regelverk
    3. 5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan
  6. 6 Reglement for budsjett
    1. 6.1 Innledning og bakgrunn
    2. 6.2 Regelverk
    3. 6.3 Myndighet til å utarbeide budjsett
  7. 7 Reglement for budsjettoppfølging og rapportering
    1. 7.1 Innledning og bakgrunn
    2. 7.2 Regelverk
    3. 7.3 Rapportering til kommunestyret
  8. 8 Reglement for investeringsprosjekt
    1. 8.1 Innledning og bakgrunn
    2. 8.2 Regelverk
    3. 8.3 Rapportering til kommunestyret
  9. 9 Reglement for anvisning
    1. 9.1 Innledning og bakgrunn
    2. 9.2 Regelverk
    3. 9.3 Myndighet til å anvise
  10. 10 Reglement for utlån
    1. 10.1 Innledning og bakgrunn
    2. 10.2 Regelverk
    3. 10.3 Myndighet til å gi utlån
  11. 11 Reglement for nedskrivning for tap
    1. 11.1 Innledning og bakgrunn
    2. 11.2 Regelverk
    3. 11.3 Myndighet til å gjennomføre nedskriving for tap
  12. 12 Reglement for disponeringsfullmakten
    1. 12.1 Innledning og bakgrunn
    2. 12.2 Regelverk
    3. 12.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  13. 13 Reglement for avsetning til og bruk av disposisjonsfond
    1. 13.1 Innledning og bakgrunn
    2. 13.2 Regelverk
    3. 13.3 Myndighet til å disponere bevilgningene i årsbudsjettet
  14. 14 Reglement for strykninger
    1. 14.1 Innledning og bakgrunn
    2. 14.2 Regelverk
    3. 14.3 Kompetanse til å gjennomføre strykninger
  15. 15 Reglement for finansiering av investeringer
    1. 15.1 Innledning og bakgrunn
    2. 15.2 Regelverk
    3. 15.3 Myndighet til å gjennomføre finansiering av investeringer
  16. 16 Reglement for låneopptak
    1. 16.1 Innledning og bakgrunn
    2. 16.2 Regelverk
    3. 16.3 Myndighet til å ta opp lån

5 Reglement for økonomiplan

5.1 Innledning og bakgrunn

Kommuneloven har krav om at økonomiplan skal vise kommunestyrets prioriteringer og bevilgninger, og de målene og premissene som økonomiplanen bygger på.

Dokumentet skal også vise utviklingen i kommunens økonomi, utviklingen i gjeld og andre vesentlige langsiktige forpliktelser.

Loven bestemmer at økonomiplanen og årsbudsjettet skal vise kommunestyrets prioriteringer og bevilgninger, og de målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på. I merknadene til lovteksten sies:

[Kommuneloven § 14-4Andre ledd første punktum innebærer at økonomiplanen og årsbudsjettet må vise kommunestyrets eller fylkestingets prioriteringer. Det siktes her til å vise hvordan kommunestyret eller fylkestinget ønsker å oppnå politiske mål, enten det er gjennom økonomiske eller andre tiltak. Utover kravet til oversiktlighet i tredje ledd, stilles det ikke krav til hvordan prioriteringene framstilles. Første punktum innebærer videre at bevilgningene skal vises, det vil si hvilken økonomisk ramme som kommunestyret eller fylkestinget fastsetter til disponering for de ulike budsjettområdene og til ulike formål. Det ligger til kommunestyret og fylkestinget selv å avgjøre hvordan bevilgningene skal inndeles og fastsettes.

Kommunestyret eller fylkestinget avgjør selv om bevilgninger skal gis som bruttobevilgninger, nettobevilgninger eller ved å kombinere brutto- og nettobevilgninger. Nærmere krav til oppstilling av bevilgningene vil følge av forskrift, se sjette ledd. Etter første punktum skal økonomiplanen og årsbudsjettet også angi målene og premissene som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på, herunde rpremissene for bruken av bevilgningene.

5.2 Regelverk

Bestemmelsene om økonomiplan er regulert i kommuneloven § 11-9, § 11-10, § 14-2, § 14-3, § 14-4,§ 14-9, § 14-10, § 28-1, § 28-5, § 29-4 og Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner mv.

5.3 Myndighet til å utarbeide økonomiplan

Arbeidet med økonomiplanen skal følge de frister som fremkommer av kommuneloven § 14-3, og oppstillings- og dokumentasjonskrav til budsjettet som følger av kommuneloven § 14-4.

Økonomiplanen omfatter hele kommunens virksomhet, både drift og investering, og skal vise hvordan langsiktige utfordringer, mål og strategier i kommunale og regionale planer skal følges opp, jfr. kommuneloven § 14-4. Økonomiplanen skal gi en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter, forventede utgifter og prioriteringer over en 4- årsperiode.

Økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendige og oversiktlige.

Kommunestyret skal ved behandlingen av økonomiplanen ta stillingen til nivået på de finansielle måltall for den langsiktige styringen av kommunens økonomi, jfr. kommuneloven §14-2.

1. Handlingsprogram med økonomiplan (i det etterfølgende kalt økonomiplan) utarbeides årlig og omfatter siste årsregnskap, inneværende års budsjett og de fire neste budsjettår. Arbeidet med planen skal starte i første halvår hvert år, og vedtas av kommunestyret parallellt med årsbudsjettet andre halvår. Vedtatt økonomiplan er styrende for kommunens interne forhold ved utarbeidelsen av detaljbudsjett for planens første år.

2. Kommunedirektørens ansvar

Innen utgangen av januar måned hvert år utarbeider kommunedirektøren i samråd med ordføreren en framdriftsplan for arbeidet med økonomiplan, for administrasjonen og politiske organer.

Ved oppstart av økonomiplanarbeidet på vårparten skal kommunedirektøren utarbeide konsekvensjusterte budsjetter for planperioden basert på senest vedtatte økonomiplan, med korrigeringer for endelig vedtatte endringer og andre justeringer som ansees som bundne. Den konsekvensjusterte økonomiplanen drøftes på en konferanse mellom formannskapet, hovedutvalgsledere, kommunestyrets gruppeledere og kommunedirektørens ledergruppe. Kommunedirektøren legger resultatet fra drøftingene til grunn for det videre arbeidet med økonomiplanen.

Kommunedirektørens forslag skal være spesifisert på respektive områder i nettobeløp. Investeringsprosjekter skal fremkomme enkeltvis under respektive områder.

Videre skal det fremlegges oversikt over

  • planlagt utvikling i resultatindikatorer av spesiell betydning
  • planlagt utvikling i ulike strukturelle ressurser
  • planlagte investeringsprosjekter med finansiering og driftsvirkning
  • utviklingen i rente- og avdragsbelastningen
  • utviklingen i langsiktig gjeld
  • utviklingen i ulike fondsbeholdninger
  • arbeidskapitalen/likviditetsutvikling
  • utviklingen i garantiansvar
  • tilskudd til/fra kommunale/interkommunale virksomheter som fører eget regnskap.
     

Til de enkelte bevilgninger som kommunestyret vedtar skal det knyttes mål og premisser.

Økonomiplanarbeidet skal bygge på kommuneplanens samfunnsdel, de forutsetninger og økonomiske anslag som fremgår av Kommuneøkonomiproposisjonen og Revidert nasjonalbudsjett som legges fram i mai hvert år. Videre skal det foretasen drøfting av den økonomiske handlefriheten de ulike år i planperioden. Endelig økonomiplan skal bygge på statsbudsjettet, som legges fram i oktober hvert år.

Kommunedirektørens forslag forelegges hovedutvalgene, administrasjonsutvalget, arbeidsmiljøutvalget (AMU), ansattes organisasjoner, eldrerådet, ungdommens kommunestyre og rådet for funksjonshemmede til uttale i åpne møter.

3 Formannskapets ansvar
Formannskapet lager innstilling i åpent møte til kommunestyret etter uttale i hovedutvalg.