Reglement for finans- og gjeldsforvaltning

5 Generelle rammer og begrensninger

  • Kommunestyret skal selv fastsettelse reglene for kommunens finans- og gjeldsforvaltning og ta stilling til balansen mellom avkastning, risiko og tilfredsstillende likviditet, jfr. Kommunelovens § 14-13. Dette innebærer at plasseringers risiko vil være nært knyttet til plasseringens karakter. Kinn kommune skal i plasseringer ha definerte risikorammer samt gode rutiner for overvåking og styring av risiko. Kommunestyret skal selv i hver enkelt plassering ta stilling til avkastning og risiko og hvorvidt denne er forsvarlig i forhold kommunens evne til å bære denne risikoen.
  • Reglementet skal baseres på kommunens egen kunnskap om finansielle markeder og instrumenter.
  • Kommunestyret skal ta stilling til prinsipielle spørsmål om finans- og gjeldsforvaltningen, herunder hva som regnes som langsiktige finansielle aktiva. Det påligger kommunedirektøren en selvstendig plikt til å utrede og legge frem saker for kommunestyret som anses som prinsipielle.
  • Kommunedirektøren skal løpendevurdere egnetheten av reglementets forskjellige rammer og begrensninger, og om disse på en klar og tydelig måte sikrer at kapitalforvaltningen utøves forsvarlig i forhold til de risikoer kommunen er eksponert for.
  • Det tilligger kommunedirektøren å inngå avtaler i overensstemmelse med dette reglementet.
  • Det tilligger kommunedirektøren med hjemmel i dette finansreglement, å utarbeide nødvendige fullmakter/instrukser/rutiner for de enkelte forvaltningsformer som er i overensstemmelse med kommunens overordnede økonomibestemmelser.
  • Finansielle instrumenter og/eller produkter som ikke er eksplisitt tillattbrukt gjennom dette reglementet, kan ikke benyttes i kommunens finans- og gjeldsforvaltning.

Kommunen kan i sin finans- og gjeldsforvalting benytte seg av finansielle instrumenter, såkalte avledede instrumenter/derivater. Slike instrumenter skal være konkret angitt under de enkelte forvaltningsformer og må benyttes innenfor risikorammene for underliggende aktiva eller gjeld og skal inngå ved beregning av finansiell risiko.

Derivater er en samlebetegnelse på finansielle kontrakter som er utledet av ett eller flere andre finansielle instrumenter, slik at kontraktsverdien bestemmes av utviklingen i de underliggende instrumentene. De mest aktuelle derivatene i kommunalgjeldsforvaltning er FRA-avtaler og rentebytteavtaler (renteswapper), primært for å endre en renteeksponering fra flytende rente til fast rente.

Ev. plassering av Kinn kommunes midler i verdipapirer, skal skje iht. etiske kriterier. Kriteriene er beskrevet underplassering av langsiktige finansielle aktiva, pkt 8.4. Så langt det er praktisk mulig skal disse etiske kriterier også gjelde for plasseringer i verdipapirfond.

Konkrete rammer for forvaltning av henholdsvis kommunens midler til driftsformål (inkl. ledig likviditet), gjeldsporteføljen og langsiktige finansielle aktiva omtales i fortsettelsen hver for seg.