Reglement for finans- og gjeldsforvaltning

8 Avkastningsmål, rammer og retningslinjer for forvaltning av midler med lang tidshorisont

8.1 ​Definisjon langsiktige finansielle aktiva

Plasseringer av midler i henhold til politisk vedtatte rammer, i verdipapirer hvor hensikten er tilfredsstillende avkastning innenfor en periode på 5 år. Verdipapirene kan for eksempel være obligasjoner, aksjefond eller enkeltaksjer. Bankinnskudd med tidshorisont ut over 1 år kan også defineres som langsiktige finansielle aktiva. Likeledes kan investeringer i eiendom hvor hensikten for investeringen er langsiktig avkastning på plasserte midler defineres som langsiktige finansielle aktiva. All plassering av langsiktige finansielle aktiva skal vedtas politisk i henhold til gitte investeringsrammer og hvor formålet for plassering klart framgår av vedtaket. Andre plasseringer og investeringer kan også defineres som langsiktige finansielle aktiva, dette skal da framgå av vedtaket.

8.2 Formål

Forvaltning av kommunens langsiktige finansielle aktiva har som formål å sikre en langsiktig avkastning som kan bidra til å gi innbyggerne i Kinn kommune et godt tjenestetilbud.

8.3 Investeringsrammer

Kinn kommune har ikke vedtatte rammer for plassering av langsiktige finansielle aktiva. Dersom kommunen på et fremtidig tidspunkt har til hensikt å etablere forvaltning av langsiktige finansielle aktiva, vil dette finansreglement bli oppjustert med nødvendige og

tilstrekkelige rammer og retningslinjer for slik forvaltning. Det endrete finansreglement vil bli vedtatt av kommunestyret før oppstart av forvaltning av langsiktige finansielle aktiva.

Avkastningsmål for slike midler skal minimum være kommunens innskuddsrente på hovedbankavtale.

8.4 ​Etiske retningslinjer

De etiske retningslinjene som til enhver tid er gjeldende for Statens Pensjonsfond Utland, skal være retningsgivende for Kinn kommunes etiske håndtering av kapitalforvaltningen.

Disse retningslinjene innebærer blant annet at selskaper som produserer særlig inhumane våpen skal utelukkes fra porteføljen. Videre skal selskaper utelukkes dersom det er åpenbar uakseptabel risiko for at kommunen gjennom sine investeringer medvirker til:

• Grove eller systematiske krenkelser av menneskerettigheter, som for eksempel drap, tortur, frihetsberøvelse, tvangsarbeid, utnyttelse og annen utbytting av barn
  • Alvorlig krenkelse av individers rettigheter i krig eller konfliktsituasjoner, alvorlig miljøskade, grov korrupsjon og andre særlige grove brudd på grunnleggende etiske normer

Kinn kommune vil påse at samarbeidende forvaltere er informert om både forvaltningsrammer og etiske retningslinjer i kommunens Reglement for finans- og gjeldsforvaltning. Det er Kinn kommunes mål at kapital ikke plasseres i selskaper med en uakseptabel etisk profil, og at det derfor velges forvaltere som hensyntar de etiske sidene ved utvelgelsen av sine investeringer.

Dersom kommunen blir gjort oppmerksom på at det hos en forvalter er plasseringer i selskaper med en uakseptabel etisk profil, skal dette tas opp til diskusjon med forvalteren med sikte på at nevnte plasseringer gjort av forvalteren, opphører, eller at kommunen trekker seg ut av det aktuelle produkt hos forvalteren.