Reglement for finans- og gjeldsforvaltning

6 Avkastningsmål, rammer og begrensninger som gjelder finansforvaltningen av midler som skal forvaltes med lav risiko og høy likviditet (kortsiktig likviditet)

Kommunens midler til driftsformål (ledig likviditet) kan plasseres i bankinnskudd i norske kroner (NOK).

Kommunen kan inngå rammeavtale for å ivareta det løpende behov for banktjenester. Det kan gjøres avtale om trekkrettighet.

Kommunens driftslikviditet skal plasseres i kommunens hovedbank.

Avkastningen på kortsiktig likviditet skal minimum være rentebetingelsene kommunen har på sin hovedbankavtale.

Ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål, utover hva som trengs til dekning av kommunens løpende forpliktelser, fratrukket estimerte innbetalinger, de nærmeste 3 måneder, kan plasseres etter følgende retningslinjer:

6.1 ​Innskudd i bank

For bankinnskudd gjelder følgende begrensninger:

• Tidsbinding kan ikke avtales for en periode på mer enn 12 måneder
  • Et enkelt innskudd med tidsbinding kan ikke utgjøre mer enn NOK 100 mill
  • Kommunen skal til enhver tid ha tilgjengelig driftslikviditet (inklusive trekkrettigheter) som minster like store som forventet behov de neste 30 dager.

6.2 ​Felles plasseringsbegrensninger

Kommunens samlete innskudd i bank/kredittinstitusjon (inkl. direkte eie av verdipapirer utstedt eller garantert av institusjonen) skal ikke overstige 2 % av institusjonens forvaltningskapital.