Tilbod om influensa- og koronavaksinering sesongen 2024/25

Mandag 21. oktober og torsdag 24. oktober blir det gjennomført forebyggende influensa- og koronavaksinering for alle personer fra 65 år og eldre, samt alle personer tilhørende risikogrupper (se under hvem dette gjelder). Vaksinering vil foregår på ettermiddagen her ved Måløy legesenter.

Timebestilling gjør du enklest selv på helsenorge.no – logg inn med bankID, velg «Bestill time», deretter skriv melding  om ønska dag for vaksine og foreslå eit tidspunkt.Til slutt angir du i kommentarfeltet til timen om du ønsker begge vaksiner eller bare én type. Har du ikke mulighet for digital timebestilling eller bestiller for andre/flere – ta kontakt med legesenteret i vanlig åpningstid på telefon57845230

For at vaksinering skal forløpe effektivt blir du anvist til vaksinestasjon av personale. For å unngå kø, er tilstrekkelig oppmøte 5-10 minutt før angitt timeavtale. Påberegn observasjon på venterom i 20 minutter etter vaksinering. For at det skal være plass til nye folk, ber vi om at dere forlater legesenteret så snart observasjonstiden er over.

Personer som ikke tilhører risikogrupper, men som ønsker vaksiner, må ordne dette på egen hånd ved å kontakte apotek.

Influensa og Korona – Kven bør vaksinere seg? – risikogrupper

Koronavaksine: Oppfriskningsdose med koronavaksine er anbefalt:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege
  • vurderer dette som viktig
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

Les meir om koronavaksine og risikogrupper på FHI.

Influensavaksine anbefales til alle over 65 år samt barn og voksne som tilhører risikogrupper.

• Alle over 65 år
  • Gravide frå veke 12 (2. og 3. trisemester), gravide 1. trisemester med tilleggsrisiko
  • Premature barn, særleg barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 mndr. (kronologisk alder) til 5 år.
  • Kronisk lungesjukdom (inkl. astma, KOLS)
  • Hjerte- og karsjukdom (ikkje velregulert høgt blodtrykk)
  • Diabetes type 1 og 2
  • Leversvikt
  • Nyresvikt
  • Nevrologisk sjukdom eller skade, spesielt dei med med nedsatt lungekapasitet og hostekraft.
  • Nedsatt immunforsvar grunnet sjukdom eller behandling av sykdom (td. organtransplanterte, kreft, HIV, revmatoid artritt og andre sjukdommer
  • Alvorleg fedme (KMI over 40)
  • Annen kronisk- eller alvorleg sjukdom kor influensa utgjør ein alvorleg helserisiko, etter individuell vurdering av lege, (t.d. genetiske syndrom)